You are currently viewing Opony Letnie, Zimowe – SZiK

Opony Letnie, Zimowe – SZiK

Opony letnie

Czym kierować się przy wyborze opon do naszego samochodu? Jakie opony letnie kupić a jakie omijać szerokim łukiem?
Wybór opon letnich to wbrew pozorom trudne zadanie. Pojawia się wiele pytań, które użytkownika samochodu mogą wprawić w zakłopotanie. Na rynku jest ogromny wybór, dziesiątki marek, setki modeli – jak dokonać wyboru, aby nie przepłacić a mieć produkt dobrej jakości a przed wszystkim odpowiedni do naszego pojazdu? Zadzwoń a najlepiej odwiedz jeden z naszych oddziałów aby uzuskać szybką odpowiedź.

Za oknem wiosna, zmieniamy opony czy nie?

Utrzymująca się przez kilka dni dodatnia temperatura powyżej 7 stopni Celsjusza sprawia że myślimy pomału o zmianie opon na letnie. Opony letnie są wykonane z twardszej mieszanki niż zimowe. Dlatego gorzej pracują w niskich temperaturach, kiedy stają się sztywne, tracą przyczepność i wydłużają drogę hamowania. Ale w temperaturach plusowych, powyżej siedmiu stopni Celsjusza są znacznie lepsze. Przed założeniem warto sprawdzić zużycie bieżnika opon letnich. Polskie prawo jasno określa czas na wymianę opon – bieżnik musi być większy niż 1,6 mm. Praktyka pokazuje jednak, że nie warto pomyśleć o nowych oponach letnich jeśli te stare mają bieżnik mniejszy niż 3 mm. Dlaczego? Właściwości jezdne takiego ogumienia są dużo gorsze od tych, które zakłada producent opon. Nie wolno też montować różnych opon na tej samej osi. Nowe opony lepiej zakładać na koła napędzane, ale jeśli tylko stać nas na to, to najlepiej wymienić wszystkie. Na wymianę zapraszamy do naszych serwisów.

Jakie opony letnie wybrać?

Rozmiar ogumienia dobieramy kierując się wymogami producenta samochodu. Można dobrać zamienniki, ale różnica w średnicy koła po zamontowaniu nie może być większa niż 2% średnicy koła z oponą przewidzianą przez producenta. W Polsce drogi nadal nie są najlepsze, warto więc wybierać opony wąskie, ale wysokie. Każdego kuszą opony szerokie i nisko profilowe. Zgadza się, wyglądają ładnie, ale one po prostu kiepsko nadają się na nasze drogi.
Na Polskim rynku można znaleźć trzy rodzaje opon letnich: opony kierunkowe, symetryczne i asymetryczne. Ogumienie z bieżnikiem kierunkowym ma w swojej ofercie większość producentów. Ze względu na bieżnik w kształcie litery „V” tego typu oponę można założyć tylko zgodnie z kierunkiem toczenia określonym przez producenta opon, wytłoczona strzałka pomoże montażyście nie popełnić błędu przy zakładaniu opon. Tak zwana jodełka to gwarancja bardzo dobrego odprowadzania wody. Dzięki dużej powierzchni stycznej z podłożem samochód lepiej przyspiesza i hamuje.
Nieco inne walory mają opony asymetryczne. Łatwo rozpoznać takie opony ponieważ bieżnik asymetryczny jest inny na zewnętrznej i wewnętrznej stronie opony. Najczęściej więcej nacięć jest od środka opony. Ta część gumy odpowiada za odprowadzenie wody, a druga za stabilne prowadzenie samochodu w zakrętach.
Bardzo częstym wyborem klientów są opony z bieżnikiem symetrycznym. Najważniejsze zalety takich opon to: niskie opory toczenia, czyli mniejsze zużycie paliwa a co dla niektórych osób bardzo ważne niski poziom głośności – są porostu ciche. Można montować je w dowolny sposób, ponieważ ich bieżnik jest identyczny na całej szerokości. Opony tego typu niestety słabo odprowadzają wodę i kiepsko radzą sobie na śliskiej nawierzchni.
Jak widzimy niema złotego środka, każdy rodzaj opon letnich ma swoje wady i zalety, dlatego przed zakupem należy zastanowić się w jakich warunkach, na jakich drogach użytkujemy nasze samochodu i na tej podstawie dokonać wyboru opon letnich. Więcej informacji o oponach letnich w naszych placówkach.

Opony Zimowe

W dzisiejszych czasach dla każdego oczywistym jest że opony zmieniamy dwa razy w roku. Ale nie zawsze tak było, od czasu wymyślenia opon zimowych nie minęło jeszcze 100 lat, a pierwszą opną zimową był Nokian – Kelirengas.
Choć prawo które wymaga używania opon zimowych, weszło w Finlandii w życie dopiero 1978 roku, pierwsze na świecie opony zimowe zostały wyprodukowane już 44 lata wcześniej w 1934 roku na rynek Finlandzki.
Obecnie opony zimowe opracowywane są dla różnych rynków. W krajach skandynawskich kierowcy cenią sobie ekologię, ale bez kompromisu dla właściwości trakcyjnych. Obecnie nasze drogi są zupełnie innej klasy niż te z początków branży oponiarskiej i tylko cztery koła są jedyną rzeczą wspólną, którą nasze samochody mają z pojazdami z przeszłości. Opracowane zostały nisko profilowe opony zimowe, co oznacza że mają one teraz niższy profil i większą średnicę wewnętrzną. Nowoczesne samochody także stawiają zupełnie nowe wymagania dotyczące opon. Rozwój opon na przestrzeni dziesięcioleci poczynił postępy w zawrotnym tępię. W dzisiejszych czasach komputery stały się narzędziem do regularnych testów opon, mogą one wykonać miliony testów, ale wszelkie udoskonalenia zawsze wymyśli człowiek.

Czym kierować się przy wyborze opon zimowych ? Jakimi kryteriami się kierować, cena a może marka ? Wybór opon jest bardzo duży a co za tym idzie trudny.

Wybór najlepszego, optymalnego ogumienia na zimę w głównej mierze zależy od rodzaju naszego auta oraz warunków, w jakich najczęściej je użytkujemy.

Opony najtańsze – klasa budżetowa (cena od ok. 150 zł za szt. w rozmiarze 195/65 R 15), często bardzo dobrze spisują się na jednym rodzaju nawierzchni, np. na śniegu, a niestety, znacznie gorzej wypadają w innych sytuacjach.
Opony trochę droższe – Klasa średnia (cena od ok. 200 zł za szt.) stanowi zwykle rozsądny kompromis między osiągami opony a ceną. Jest to propozycja dla kierowców, którzy nie wymagają od opon ani auta sportowych osiągów, ale chcą się czuć bezpiecznie, nie wydając fortuny.
Opony drogie – Klasa Premium – w przypadku samochodów z mocnymi silnikami lub eksploatowanych w ekstremalnych warunkach, lub terenie najlepiej kupić gumy z najwyższej półki. Charakteryzują się one dobrym zachowaniem na każdej nawierzchni, a często także wysoką trwałością. Wadą tych opon jest jedynie fakt że mogą kosztować nawet 300-400 zł za szt. w rozmiarze 195/65 R 15.

Kierowcy którzy w zimie sporadycznie korzystają ze swojego pojazdu lub poruszających się głównie po mieście, gdzie drogi są regularnie odśnieżane, powinni wziąć pod uwagę zakup opon całorocznych. Ich zakup pozwala też zaoszczędzić na sezonowej wymianie ogumienia.
Najważniejszym oznaczeniem opony zimowej jest graficzny symbol 3PMSF (three peak mountain snow flake), czyli wytłoczony płatek śniegu wpisany w górę o trzech szczytach. Jest on też uznawany w innych regionach świata, w tym w Ameryce Północnej. 3PMSF na oponie oznacza, że spełnia ona konkretne wymagania stawiane oponom zimowym, co zostało potwierdzone odpowiednimi testami zakończonymi wystawieniem certyfikatu. Mając opony z tym oznaczeniem mamy pewność, że są to prawdziwe opony zimowe.
Oznaczenie M+S (mud and snow) oznacza tzw. oponę błotno-śniegową. Przez wiele lat było uznawane za oznaczenie opon zimowych i do dziś znajdziemy je na wszystkich oponach zimowych z oznaczeniem 3PMSF. M+S jest jednak tylko deklaracją producenta i opony z tym oznaczeniem nie muszą przechodzić żadnych testów, by potwierdzić swoje zimowe właściwości. Co więcej, oznaczenie to możemy spotkać nie tylko na oponach zimowych, ale też na oponach dla samochodów terenowych, które nie posiadają żadnych cech opony zimowej.

W testach opon zimowych dominują marki premium – Bridgestone, Continental, Dunlop, Goodyear, Hankook, Michelin, Nokian, Pirelli, Yokohama, Sava od czasu do czasu zmienia się tylko miejsca na podium. Nie jest to wynikiem spisku, tylko przemyślanej polityki koncernów oponiarskich. Należące do nich marki średniej i niższej półki cenowej muszą stosować tańsze technologie, co przekłada się na parametry produkowanych przez nie opon. Nawet jeśli kształt bieżnika jest identyczny, jak w starszym, już nie oferowanym modelu marki premium, to skład mieszanki gumowej spowoduje, że tańsza opona nie uzyska takich samych osiągów, jak jej pierwowzór.
Od tej reguły zdarzają się pewne wyjątki. Poszukując taniej opony o dobrych wybranych parametrach nie jesteśmy skazani na porażkę. Czasem tańsze modele potrafią sprawdzać sie trudnym terenie niemal tak dobrze jak te klasy premium. Jeśli wiemy, czego oczekujemy od opony zimowej, łatwo możemy znaleźć niedrogą oponę ze średniej lub niższej klasy i być zadowoleni z dokonanego wyboru.
Wielu kierowców ze względów ekonomicznych wybiera opony najtańsze. Najtańsze są tzw. nalewki, czyli opony bieżnikowane. Są cięższe od nowych opon w tym samym rozmiarze, korzystają z różnych baz, czyli opon różnych producentów, mogą też mieć wyeksploatowany karkas, więc nie nadają się ciężkiej eksploatacji. Uszkodzenia takich opon są o wiele bardziej prawdopodobne, niż opon nowych. Ich jedyną zaletą jest niska cena. Zakupu kierowca dokonuje na własną odpowiedzialność.

Podsumowując temat opon zimowych zwróćmy uwagę, czy posiadają one oznaczenie 3PMSF. To da nam gwarancję, że mamy do czynienia z oponą testowaną w zimie. Po drugie zastanówmy się, czy nie zastosować obręczy o możliwie jak najmniejszej średnicy, na jaką pozwala konstrukcja pojazdu. Wysoki profil opony zmniejszy atrakcyjność wizualną auta, ale poprawi komfort jazdy i znacząco zmniejszy ryzyko uszkodzenia felg, ale także i samych opon. Pamiętajmy też, że stosowanie węższych opon od zalecanych ma swoje negatywne konsekwencje. Po trzecie poszukajmy modelu spełniającego nasze oczekiwania, nasz styl jazdy i teren w jakim będą najczęściej użytkowane.

Opony nowe czy używane?

Pamiętajmy, że opony wpływają bezpośrednio na bezpieczeństwo nasze, naszych rodzin oraz osób które przewozimy, czy warto w tym przypadku oszczędzać i szukać półśrodków ?
Opony używane to temat rzeka. Wiadomo, że można kupić je taniej, ale pojawia się pytanie – jakiej one faktycznie będą jakości? Jaką mają przeszłość ? Jak były składowane w jakich warunkach były użytkowane ? Może nie będziemy oryginalni ale uważamy że z oponami jest jak z bielizną osobistą – lepiej kupmy nowy komplet. Zapraszamy do naszych serwisów na sezonową wymianę opon.

Jak czytać oznaczenia opon, jako przykład weźmy – 205/55 R16 91H
205 – szerokość opony wyrażona w mm
55 – profil opony, czyli wysokość wyrażona w % (tu: 55% szerokości)
R – opona radialna
16 – średnica obręczy wyrażona w calach
91 – indeks nośności (tu: 615 kg)
H – indeks prędkości (tu: do 210 km/h)

Przeczytaj też porady dotyczące akumulatora oraz układu klimatyzacji.