You are currently viewing Zadbany akumulator – spokojna zima

Zadbany akumulator – spokojna zima

Co roku w okolicach października zastanawiamy się czy nasz akumulator jest sprawny, czy przetrwa kolejną zimę, czy nie zaskoczy nas w najmniej oczekiwanym momencie. Warunki panujące w zimie wybitnie nie służą naszym pojazdom a w szczególności akumulatorom, szczególnie w pojazdach spędzających zimę pod chmurką.

Warto więc poznać budowę i zasadę działania aby móc w odpowiedni sposób zadbać i tym samym przedłużyć żywotność naszego akumulatora.

Akumulator to nic innego jak przenośne źródło prądu. Warto wspomnieć o najpopularniejszych rodzajach akumulatorów z którymi na co dzień mamy do czynienia w różnych urządzeniach:

  1. Akumulator ołowiowo – kwasowy
  2. Akumulator niklowo – kadmowy
  3. Akumulator litowo – polimerowy
  4. Akumulator litowo – jonowy
  5. Akumulator niklowo – wodorkowy

Akumulatory samochodowe

Akumulatory samochodowe podzielić można na dwa rodzaje: obsługowe i bezobsługowe. Różnica to technologia wiązania elektrolitu. W najpopularniejszych, obsługowych akumulatorach elektrolit jest ciekły i może wydostać się z baterii. W akumulatorach bezobsługowych, elektrolit jest zamknięty w separatorach z włókna szklanego o dużej porowatości i chłonności, dzięki temu jest odporny na wycieki. Ponadto akumulatory bezobsługowe są mniejsze, lżejsze, dobrze znoszą cykle ładowania i rozładowania, są bardziej ekologiczne przede wszystkim ze względu na brak wycieków szkodliwego kwasu. Podstawową wadą jest niestety wyższa cena dlatego znacznie częściej trafiają do bardziej nowoczesnych aut, które wymagają specjalnie zaprojektowanych baterii lub np. do samochodów elektrycznych.

Akumulatory bezobsługowe oznaczane są jako SLA (Sealed Lead-Acid) tzn. szczelne ołowiowo-kwasowe. Podczas eksploatacji nie wymagają kontroli poziomu i gęstości elektrolitu, nie trzeba ich uzupełniać wodą destylowaną a także nie wydzielają szkodliwych dla środowiska gazów. Należy jednak pamiętać, że akumulatory bezobsługowe wymagają doładowania tak samo jak tradycyjne obsługowe.

Akumulatory naszych pojazdów maja dwa podstawowe i zarazem najważniejsze parametry, pojemność znamionowa wyrażana w amperogodzinach Ah oraz prąd rozruchu wyrażany w amperach A.

Pojemność znamionowa to nic innego jak wielkość (powierzchnia) płyt akumulatora. Im większa powierzchnia tym większa pojemność akumulatora. Pojemność akumulatora powinna być dostosowana do ilości odbiorników znajdujących się w samochodzie a także zdolności i możliwości

alternatora (urządzenia odpowiadającego za ładowanie). Z biegiem czasu każdy akumulator traci naturalną zdolność gromadzenia energii, spadek do 50% nominalnych możliwości kwalifikuje akumulator do wymiany.

Prąd rozruchowy wyrażany jest w amperach A, im większy tym lepiej. Parametr ten ma właśnie kluczowe znaczenie podczas uruchomienia silnika. Rozrusznik samochodu średnio podczas rozruchu pobiera prąd o natężeniu nawet 200-300 amperów, należy również pamiętać o tym że silniki diesla ze względu na swoją konstrukcje wymagają większe go prądu rozruchowego w stosunku do silników benzynowych

Podczas zakupu baterii do naszego auta możemy pozwolić sobie jedynie na własny wybór producenta akumulatora, wszelkie parametry czyli pojemność znamionowa oraz prąd rozruchowy ustala producent pojazdu i tego trzeba się trzymać.

W pełni sprawny akumulator w temperaturze 0 stopni Celsjusza traci jedna piątą swojej sprawności, a więc łatwo sobie wyobrazić jak szybko w temperaturze ujemnej zostaną ujawnione wszelkie słabości akumulatora.

Dla zachowania odpowiednich parametrów oraz przedłużenia trwałości naszego akumulatora należy stosować się do kilku zasad oraz od czasu do czasu powinniśmy wykonać kilka prostych czynności:

  1. Zachować czystość, akumulatora a przede wszystkim klem, które to dodatkowo powinny być nasmarowane wazeliną techniczną
  2. Uzupełnić ewentualny ubytek elektrolitu wodą destylowaną ! To bardzo ważne.
  3. Sprawdzić układ ładowania naszego pojazdu (napięcie powinno wynosić od 13,8 do 14,4 V) i pobór prądu na postoju. Te czynność można wykonać w prawie każdym serwisie samochodowym. Do sprawdzania stanu naładowania akumulatora służy areometr (do kupienia w sklepach motoryzacyjnych). W sprawnym, naładowanym akumulatorze gęstość elektrolitu wynosi 1,28 kg/l. Wynik 1,25 kg/l lub mniejszy oznacza konieczność jak najszybszego doładowania akumulatora.
  4. Sprawdzić napięcie akumulatora bez obciążenia, na sprawnym akumulatorze powinno on wynosić ok 12,5-12,7 V.
  5. Do ewentualnego doładowywania używać tylko odpowiednich oraz dobrej klasy prostowników (ładowarek). Najlepiej stosować powolne ładowarki bowiem zbyt szybkie ładowanie może być szkodliwe dla żywotności akumulatora.
  6. W zimie do minimum ograniczyć krótkie podjazdy i częste uruchamianie pojazdu ponieważ właśnie na starcie akumulator traci najwięcej prądu.
  7. Ograniczyć ilość odbiorników prądu do niezbędnego minimum (wycieraczki, radio, wzmacniacz, dmuchawa).

Akumulator ładować można bezpośrednio w samochodzie lub po ściągnięciu klemy, lub wyjęciu akumulatora z auta. Najbezpieczniejszym sposobem jest jednak zdjęcie jednej z klem chyba że producent pojazdu przewiduje inaczej. Jako pierwszą odpinamy klemę minusową co zmniejsza ryzyko wystąpienia zwarcia. Wszystkie czynności obsługowe, testy i porady uzyskasz w jednym z naszych wyspecjalizowanych serwisów:

SZiK Serwis samochodowy Tyczyn

SZiK Serwis samochodowy Rzeszów ul. Lubelska

Nie używasz auta w zimie lub przez dłuższy okres – wyjmij baterie z pojazdu umieść w ciepłym i suchym pomieszczeniu i co jakiś czas doładuj.